گروه مطالعاتی لاکانیسم ـ نشر روشنگاه

کتاب‌ها

درسگفتارها

مقاله‌ها

به جای ماتم گرفتن برای عصر جدید اضطراب به آن اعتنا کنید

یادداشت لاکانیسم: متن حاضر ملاحظات روانکاو مشهور لاکانی درین لیدر پیرامون کارکرد معاصر مفهوم اضطراب است که در سال ۲۰۱۳ در نشریه گاردین به چاپ رسیده است. ترجمه انگلیسی به فارسی این مقاله به عهده امیررضا حسینی بوده است. به جای ماتم گرفتن برای عصر جدید اضطراب به آن اعتنا کنید مطالعه‌ای که هزینه‌ی استرس و خستگی گسترده را محاسبه می‌کند، به علائمی که نشان می‌دهند واقعاً چه چیزی در پس آنها است بی‌‎اعتنایی می‌کند. گرچه اضطراب پس از جنگ قرار بود ۳۰ یا ۴۰ سال پیش پایان یابد، بخشی از مقاله‌های رسانه‌ای حال حاضر حاکی از ظهور دوباره‌ی دراماتیک آن هستند. یک پژوهش جدید و به طور گسترده گزارش‌شده، مدعی افزایش عظیم اختلال‌های اضطراب در انگلستان است که به صورت تخمینی در مقایسه با ۳/۲ میلیون مبتلای سال  ۲۰۰۷، ۲/۸ میلیون مبتلا دارد. به ما گفته می‌شود که فشار زندگی مدرن به همراه استرس شغلی که دشواری‌های جمعیت شهری

ادامه مقاله»

چرا هیچ میانبری برای مشکلات شما وجود ندارد

یادداشت لاکانیسم: متن پیش رو مصاحبه نشریه هاآرتس با اغیک لوغون در سال ۲۰۱۲ است. ترجمه انگلیسی به فارسی این مصاحبه به عهده فرهاد دشتی بوده است. چرا هیچ میانبری برای مشکلات شما وجود ندارد به گفته‌ی روانکاو لاکانی، اغیک لوغون[۱]، میل به جواب‌های سریع بیشتر مربوط به مصرف‌گرایی است تا درمان‌گری. روانکاو فرانسوی اغیک لوغون در جستجوی یک آینده‌ی جایگزین برای روان انسان است. دیدگاه مکانیستی مطرح شده توسط پژوهشگران مغز و دیگر افرادی که کارکرد ذهن را به جای اینکه به عنوان چیزی اساسی‌تر و خودکارتر در نظر بگیرند، آن را به یک فرآیند فکری تقلیل می‌دهند ــ مانند چیزی که روان‌شناسان شناختی طرح کرده‌اند ــ به شدت او را آشفته کرده است. او با کمک گرفتن از روانکاوی، حمله‌ای را بر گرایش‌های غالب در روان‌شناسی شروع می‌کند و در طول مسیر نیز چیزی درباره‌ی شیوه‌ای که ابزارهایمان ما را می‌بینند توضیح می‌دهد هرچند ما تصور می‌کنیم که در

ادامه مقاله»

خود رویاها به اندازه کافی گویا نیستند

یادداشت لاکانیسم: متن پیش رو گفتگوی ارزشمند اِغیک لوغون و ماغی اِلن بغوس پیرامون پدیده‌ی «رویا» است. هر دو این افراد از مشهورترین روانکاوان لاکانی فرانسه هستند و تحقیقات و تالیفات زیادی در مورد ابعاد مختلف روانکاوی لاکانی انجام داده‌اند. ترجمه انگلیسی به فارسی این من به عهده «امیررضا حسینی» بوده است. «کاملاً معقول است که یک فرد انتظاری از رویا نداشته باشد . . . وجه مقابل آن این است که در ابتدا باید سوژه‌ای باشد که تصمیم می‌گیرد به این پدیده‌ی فرویدی بی‌اعتنا نباشد» ــ ژاک آلن میلر. اِغیک لوغون ــ این یک فرمول‌بندی فوق‌العاده‌ است. «خود رویاها به اندازه کافی گویا نیستند». «معقول است که یک فرد انتظاری از رویا نداشته باشد». عصب‌روانشناسی که رویا باعث دردسر او می‌شود، هیچ انتظاری از رویا ندارد. آدمی صرفاً باید میزان «بی‌اعتنایی» را افزایش دهد، تا رویا متوقف شود، همین. او منتظر می‌ماند تا متوقف شود [لوغون می‌خندد]. «ما نباید

ادامه مقاله»

تئوری لاکانی و آینده‌ی نقد فرهنگی

یادداشت لاکانیسم: مقاله پیش رو نوشته فیلسوف و متفکر برجسته لاکانی پروفسور مارک براچر است که نخستین بار در نشریه Newsletter of the Freudian Field، جلد سوم، شماره ۱و۲، بهار و پاییز ۱۹۸۹ منتشر شده است. ترجمه این مقاله به عهده «رضا پیشکار» بوده است. تئوری لاکانی و آینده‌ی نقد فرهنگی مارک براچر در نهایت تمام فعالیت‌های انتقادی و تفسیری، به‌عنوان مثال، مصنوعات فرهنگی‌ای که روی آن‌ها عمل‌گری می‌کنند، بر اساس تفاوتی که در زندگی مردم ایجاد می‌کنند ارزش می‌یابند. بنابرین یکی از مهم‌ترین وظایف ــ و شاید مهم‌ترین وظیفه‌ای ــ که نقد فرهنگی می‌تواند داشته باشد تشخیص‌دادن، ارزش‌گذاری و مداخله در تاثیراتی است که پدیده‌های فرهنگی بر انسان‌های زنده دارند. تا به امروز بخش ‌عمده‌ی نقد فرهنگی، از جمله و به ‌ویژه نقد ادبی به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تاثیر بسیار کمی در زندگی اکثر مردم داشته‌‌ است. هرچند ما متخصصان ادبیات می‌دانیم که از نظر تاریخی بعضی آثار ادبی تاثیر قابل توجهی در زندگی

ادامه مقاله»

نگرشی لاکانی درباره‌ی گروه روانکاوی: مصاحبه‌ با دکتر ماکاریو گیرالدو

یادداشت لاکانیسم: دکتر گیرالدو (Macario Giraldo) در سال ۱۹۶۱ با بورس تحصیلی دانشگاه جورج تاون به ایالات متحده آمد. او مدرک فوق لیسانس زبان‌شناسی کاربردی خود را در اوایل سال ۱۹۶۴ اخذ کرد و به عنوان بخشی از تز خود دو کتاب درسی نوشت، کتاب‌هایی که برای تدریس انگلیسی در سطح ابتدایی در مدارس کشورش، کلمبیا، در نظر گرفته شدند و برای مدتی در بسیاری از مدارس استفاده شدند. دکتر گیرالدو از اوایل دهه‌ی ۷۰ عضو هیئت علمی دانشکده‌ی روان‌پزشکی واشنگتن بوده و عضو بنیان‌گذار فروم لاکانی واشنگتن دی سی است. او مولف دیالوگ‌های گروه/دیالوگ‌هایی در گروه: پرسپکتیوهای لاکانی درباره‌ی گروه روانکاوی[۱] است. کتاب مذکور اولین کتابی است که روانکاوی لاکانی را برای گروه روانکاوی به کار می‌گیرد. او در طول ۲۰ سال گذشته موسسات بی‌شماری را در AGPA اداره کرده و آن‌ها را در ایالات متحده، اروپا و آمریکای جنوبی معرفی کرده است. این مصاحبه توسط دکتر الکسیس ابرنثی (Alexis Abernethy)

ادامه مقاله»

لاکان با فلاسفه

یادداشت لاکانیسم: متن پیش رو مصاحبه ماری‌ـ‌هلن بروس (Marie-Hélène Brousse) با راث رونن (Ruth Ronen) است. این مصاحبه پیرامون کتاب اخیرا منتشرشده راث رونن با عنوان «لاکان با فلاسفه» شکل می‌گیرد. راث رونن پروفسورای فلسفه در دانشگاه تل آویو است و حوزه‌ی تحقیقات وی عبارتند از: فلسفه، اندیشه‌ی روانکاوی، فلسفه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی معاصر. ترجمه انگلیسی به فارسی این مصاحبه به عهده «فرهاد دشتی» بوده است. بروس: جایگاه فلاسفه در مسیر لاکان کجاست؟ آیا یک دیالوگ است، استفاده‌ی آزاد صرف یا چیزی دیگر؟ رونن: لاکان با فلاسفه نه یک دیالوگ است و نه یک اقتباس غرض‌ورزانه. پس چیست؟ استفاده‌ی لاکان از فلسفه بر دال‌های فلسفی‌ای متمرکز می‌شود که برای لاکان ضروری هستند: افرادی نشان داده‌اند که چرا لاکان برای صحبت درباره‌ی روان به روح ارسطویی احتیاج دارد، چرا برای وضوح بخشیدن به بعدی از اخلاقیات به شرط‌بندی پاسکال احتیاج دارد، چرا کانت برای فهم هستی اساسی است، و چگونه هگل کلید حل گفتمان روانکاوانه‌ی مرگ است. بنابراین

ادامه مقاله»